Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hantera kursdeltagare

Studenterna läggs till på kursytan inför kursstart. 

Observera att särskilda instruktioner gäller för tillfället, kontakta supporten om du känner dig osäker på hur du ska göra. 

Nedan kan du läsa mer om hur du kan:


Kontakt & support

För teknisk support eller andra frågor, kontakta servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).

Övriga kontaktuppgifter hittar du här

Lägg till studenter

Det finns två sätt att lägga till studenter på en kursyta, antingen genom att lägga till manuellt eller genom att importera från Excel. Läs mer om respektive sätt i boxarna nedanför. Klicka på ”Add students” och välj det alternativ som du vill använda.

Skärmavbild "add students"

 

  • Välj "Manual input"
  • Ange provdeltagarens e-postadress, för- och efternamn. Om du är osäker på vilken e-postadress som studentens konto är kopplat till, kontakta supporten.
  • Om så önskas kan du välja att direkt lägga till studenten i en grupp under ”group membership”. Du kan läsa mer om grupper här.

Vid manuell inläggning, säkerställ att du använder korrekt e-postadress. Som regel anges e-postadressen som användes på det senaste kurstillfället som studenten var registrerad på. Om du är osäker, maila supporten så hjälper vi dig.

  • Ladda upp filen. Filen behöver innehålla förnamn, efternamn, Lucat-ID (LU-konto) och e-postadress. Ett tips är att hämta deltagarförteckningen från Canvas.
  • Ett utdrag av filens innehåll kommer att visas i QPS. Specificera vad som anges i kolumnerna genom att använda drop-downlistorna ovanför respektive kolumn.
  • Kolumnen som innehåller Lucat-ID matchas mot rubriken "External UPN"
  • Om den första raden innehåller rubrikinformation kan du välja att dölja den i inställningen under "First row is header".
  • Klicka på "Perform import".
Skärmavbild

 

Exportera deltagarlistan som en Excel-fil

Klicka på "Download table" ute till höger. Listan laddas då ner som en Excel-fil.

Ta bort studenter

Om du vill ta bort alla studenter som finns inlagda på kurstillfället väljer du ”Delete all candidates” ute till höger.

Om du vill ta bort en specifik student, klicka på studentens namn och välj ”Edit details”. Klicka sedan på ”Remove candidate”. Notera att studenter som fått någon typ av bedömning eller återkoppling inte kan tas bort från kurstillfället. Om du önskar dölja studenten från listan kan du välja ”Cancelled” under "Status".

Hantera grupper

Markera studenterna som ska ingå i gruppen. Om du vill markera alla studenter kan du använda checkboxen i rubrikhuvudet. När du har markerat aktuella studenter dyker det upp menyalternativ på höger sida. Välj ”add to group”.

När du lägger till i en grupp för första gången behöver du skapa gruppen. Det gör du genom att skriva in namnet på gruppen och klicka på det blåa plustecknet. Klicka på spara när du är klar. 

Ska du skapa flera grupper, glöm inte att avmarkera studenterna från förra gruppen innan du går vidare. 

skärmavbild skapa ny grupp.png

Ta bort från grupp

Ta bort en student från en grupp genom att markera studenten och klicka på ”remove from group” i högermenyn. I listan väljer du vilken grupp det gäller och klickar sedan på spara. 

Skärmavbild

Se gruppindelning

Du kan filtrera studenlistan utifrån grupp genom att använda filterfunktionen i högermenyn. Välj vilken grupp som ska visas.

Skärmavbild

Om du har studenter som ingår i flera grupper kan du se vilka grupperna är genom att hovra med pilen över kolumnen "Groups".

skärmavbild

Döp om eller ta bort grupp

Markera aktuell grupp i filterfunktionen i högermenyn. Välj antingen ”rename group” eller ”remove group”.

Skärmavbild