Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Formulär

Formulär är ett mångsidigt verktyg som kan användas för olika syften. I vissa kurser används de för bedömning, observation och återkoppling under VFU/VIL. I andra kurser kan de fungera som underlag för självreflektion, kamratåterkoppling eller som loggböcker vid labbmoment och liknande.

Vem fyller i mina formulär?

I vissa situationer kommer du själv att vara ansvarig för att fylla i ett formulär, medan i andra fall kan din lärare eller någon annan göra det åt dig. Under din verksamhetsförlagda utbildning (VFU/ViL) är det framför allt dina kliniska handledare som ger återkoppling baserat på sina observationer. Detta sker på två sätt:

  1. Du loggar in på din dator, mobil eller en dator på kliniken, öppnar bedömningsformuläret och fyller i det tillsammans med din kliniska handledare.
  2. Alternativt kan du bjuda in din handledare till handledarportalen, där de får tillgång till din information och kan skicka in sina observationer digitalt.

Läs vidare för mer information.

Bild på filter

1. Navigera till "Forms" i vänstermenyn för att se kursens formulär.

2. Välj det specifika formulär du vill öppna.

Tips - filtrera! 

  • Om kursen använder moduler (exempelvis för provmoment), använd filtret "Modules"  för att filtrera formulären. Detta är särskilt användbart om kursen har många formulär. 
  • Du kan också filtrera på formulär som redan har, eller inte har, skickats in. 

Fyll i bedömningsfrågor

När du arbetar med bedömningsfrågor med skalsteg, markera det önskade skalsteget för varje fråga. Om du vill rensa ditt val, klicka på alternativet "Clear response". Om du eller din handledare vill lägga till en fritextkommentar, klicka på "Comment" under frågan för att öppna en kommentarsruta.

Exempel på en bedömningsfråga
Exempel på en bedömningsfråga.

Obligatoriska frågor

Observera att frågor som är markerade med en asterisk (*) måste besvaras för att formuläret ska kunna skickas in. Även om dessa frågor inte är obligatoriska vid varje inlämning, kan det finnas krav på att varje fråga besvaras minst ett visst antal gånger och på en viss nivå för att få godkänt. Du kan hitta mer information om detta i avsnittet om Moduler.

Fritext-frågor

När det gäller fritext-frågor, fyll i dem enligt de angivna instruktionerna. Dessa fritextrutor kan användas exempelvis för egna reflektioner, återkoppling eller tips för vidare utveckling.

Bild på efterjagar
Exempel på obligatoriska fält innan inskickning. Detta ser olika ut på olika kurser.

Ange bedömare

Innan du kan skicka in ditt formulär, måste du ange vem som utfört observationen eller återkopplingen. Välj rollen under "Assessor's role". I e-postrutan skriver du de första bokstäverna i personens namn. Om personen har angetts i tidigare formulärinlämningar, kommer namnet att vara valbart i listan. Om namnet inte visas, klicka på alternativet "Create new", fyll i uppgifterna och lägg till personen.

Eftertaggar

För vissa formulär måste du också lägga till eftertaggar innan du kan skicka in dem. Det kan vara olika kontexter, såsom var observationen utfördes, vilken typ av situation det var, patientens ålder med mera. Välj lämpliga eftertaggar från de respektive rullgardinsmenyerna.

Skicka in

Slutligen, skicka in formuläret genom att klicka på "Save evaluation".

Bild på menyvalet "Past submissions"
I fliken "Past submissions" ser du tidigare inlämningar.

Öppna det aktuella formuläret på samma sätt som när du fyllde i det. Högst upp på sidan, välj fliken "Past submissions".

Här ser du alla tidigare inlämningar som gjorts i valt formulär. Klicka i listan för att öppna en inlämning.

Notera att du kan se en kopia på inlämningen i efterhand, men inte redigera ett inskickat formulär. 

Du kan enkelt dela bedömningsformulär och dina tidigare inlämningar med din handledare. Handledaren får en länk via e-post och kan därigenom nå "Handledarportalen" utan att behöva skapa ett konto eller ange lösenord. I portalen kan handledaren:

  • Se tillgängliga bedömningsformulär
  • Genomföra en bedömning och lämna återkoppling till dig
  • Läsa tidigare återkoppling som du mottagit

Observera att handledaren endast får tillgång till bedömningsformulären för det specifika kurstillfälle där du bjuder in dem.

Så här gör du

  1. Gå till "Forms" i vänstermenyn och välj kursens formulär.
  2. Klicka på "Share my data" till höger. Du får då en lista över de handledare du tidigare delat med samt en översikt av vad som delats.
  3. För att göra en ny delning, klicka på ”Share access” och följ dessa steg:
    • Assessor. Välj den handledare du vill dela med. Du kan söka efter handledaren i listan eller lägga till en ny genom att klicka på "Create new" längst ner i listan.
    • Access. Bestäm vilken typ av åtkomst handledaren ska ha. Du har två alternativ:
      • May view my performance: Handledaren kan se tidigare bedömningar som gjorts.
      • May submit evaluation: Handledaren får tillgång till formuläret för kursen och kan fylla i det.
  4. Klicka på "Save" för att spara ändringarna. Handledaren kommer då att synas i din översikt.

Ta bort handledares åtkomst

Om du vill ta bort eller ändra en handledares åtkomst, klicka på handledarens namn i översikten. Du får då upp alternativen igen, inklusive möjligheten att välja "Revoke access".