Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Förbered ett nytt kurstillfälle

När du skapat ett nytt kurstillfälle återstår det ett par steg innan kursmiljön är klar att användas. Vad du behöver göra beror lite på hur din kursmiljö är utformad, se rubrikerna nedan.

För dig som arbetar med formulär

Formulären följer automatiskt med när du skapar ett nytt kurstillfälle. Gör formulären som är aktuella synliga genom att:

  • Klicka på ”Forms” i vänstermenyn och välj ”Submit form”.
  • Välj aktuellt formulär.
  • Klicka på ”Edit settings” ute till höger och välj antingen ”Visible” eller ”Hidden” högst upp.
  • Spara.

För dig som arbetar med assignments

Om du gjort en kopia av tidigare kurstillfällen och valt att inkludera dina assignments krävs endast små uppdateringar. 

  • Klicka på "Assignments". Ser du inte alla arbetsuppgifter som du kopierade över? Ändra filtret ute till höger från ditt namn till "Any evaluator". Läs mer här.
  • Klicka på den aktuella uppgiften.
  • Ställ in ett inlämningsdatum vid "Due date". Läs mer här.
  • Se över vem som ska bedöma uppgiften och korrigera vid behov. Läs mer här.
  • Publicera ditt assignment. Läs mer här.

För dig som arbetar med moduler

Kursens moduler kopieras över och hamnar på det nya kurstillfället när det skapas. Om det skulle saknas moduler på kurstillfället kan du lägg till aktuella moduler på kursytan genom att:

Alternativ 1) Om du vill kopiera över alla dina moduler i efterhand

  • Gå till Settings
  • Välj "Copy into event"
  • I rutan som dyker upp, välj senaste kurstillfället 
  • Markera boxen vid "Modules"
  • Välj OK

Alternativ 2) Om du vill infoga dina moduler en och en

  • Gå in på det aktuella kurstillfället.
  • Välj ”Add module” ute till höger.
  • I fönstret som dyker upp visas alla moduler som gjorts tillgängliga för kursen. Markera aktuell modul och klicka på ”Add module”.

Länka innehållet i dina moduler

Moduler kan beskrivas som en plats där QPS hämtar information från olika delar av systemet för att skapa överblick. Modulen fungerar som en mall som kan användas termin efter termin, men för att systemet ska förstå vilken plats det ska hämta information från just denna termin behöver detta anges. 

Nästa steg, efter att modulen lagts till på kursytan, är därför att länka modulens komponenter till innehållet på kursen. Det gör du genom att:

  • Klicka på modulens namn i kolumnhuvudet.
  • Välj ”Edit module” ute till höger.
Skärmavbild
  • Klicka på ”Pick ...” och välj aktuellt alternativ i fönstret som dyker upp (se bild nedanför).
  • Spara genom att klicka på ”Save changes”.

Sista steget är att göra modulen synlig för kursdeltagarna: 

  • Klicka på modulens namn i kolumnhuvudet.
  • Välj ”Edit module” ute till höger.
  • Ute till höger, under "Published to students", väljer du "Yes".
  • Spara genom att klicka på "Save changes".
Skärmabild

Tagit bort eller lagt till moment?

Guider om hur du redigerar moduler är på gång. Om du känner dig osäker på hur du gör för att redigera i dina moduler, anslut till en drop-in så hjälper vi dig vidare!

Publicera kurstillfället

Om du inte gjorde det redan när du skapade kurstillfället, så glöm inte att publicera ditt kurstillfälle. Det gör du genom att:

  • Gå till "Settings" i vänstermenyn.
  • Klicka på "Publish event".
  • Välj "Continue" i rutan som dyker upp.