Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Content

I QPS delar du kursens lärmaterial och annan information med hjälp av funktionen learning content. Det kan till exempel vara praktisk information, litteratur eller annan läsning, länkar, filmer med mera.

För att skapa ett nytt content:

  • Gå in på aktuellt kurstillfälle.
  • Välj "Content" i vänstermenyn.
  • Ute till höger, välj "Create new learning content".

Sidan som du landar på är uppdelad i två delar: public view (det som studenterna ser) och admin view (det som medarbetare ser). Längst upp, vid fältet URL, finner du en länk som kan kopieras och användas för att hänvisa till lärmaterialet i andra forum. 

Skärmavbild av content-inställningar.

Public view

URL. Denna länk ger studenterna en direktlänk till sidan. 

Name. Ange rubrik för ditt lärmaterial.

Status. Välj mellan draft (utkast), publicerat och synligt, publicerat och gömt. Om du väljer publicerat och synligt, kommer ytterligare två alternativ att dyka upp: set as primary content och show in info panel. Se bild nedanför, bilden visar hur det ser ut för kursdeltagarna. De (i detta fall) gröna boxarna är de moduler som finns synliga på kursen.

Description. Här anger du själva innehållet i ditt content.

Attachments. Välj "Browse" om du vill lägga till en fil från din dator. Välj "Add link" för att infoga länk till exempelvis ett quiz, ett formulär eller annan hemsida.

Skärmavbild

Admin view

Här kan du ange eventuella läraranteckningar eller instruktioner som inte är synliga för studenterna. Här kan du även bifoga dokument och infogar länkar. 

Notes. Fyll i eventuell information som endast medarbetare kan se. 

Attachments. Välj "Browse" om du vill lägga till en fil från din dator. Välj "Add link" för att infoga länk till exempelvis ett quiz, ett formulär eller annan hemsida.

Edit tags

Innan du sparar behöver du tagga materialet mot relevant(a) kursmål och eventuella andra taggningskategorier. Detta skiljer sig åt mellan utbildningsprogrammen. 

Spara

Klicka på "Save" för att spara materialet. Synligheten för studenterna styr du genom statusinställningen (se ovan). 

Obs!

I skrivande stund är lärmaterial tillgängligt på kursnivå, istället för på kurstillfällesnivå. Detta innebär att ändringar du gör i ett lärmaterial, påverkar alla kurstillfällen på kursen. Raderar du ett lärmaterial, raderas det med andra ord från samtliga kurstillfällen. Detta kommer att ändras i en kommande uppdatering där lärmaterials tillgänglighet istället kommer att styras på kurstillfällesnivå. 

Koppla content till en modul

Det finns två sätt att koppla content till en modul. Hur du gör påverkar hur ditt content presenteras. I båda fall innebär kopplingen att ditt content syns när studenten öppnar modulen (se bild nedanför med blå cirkel). Om du vill att ditt content också ska synas redan i beskrivningen av modulen, följ stegen under vid Alternativ B nedan.

Skärmavbild

Alternativ A. Gör så här:

  • Klicka på "Edit content".
  • Välj "Edit tags" och under "Module" längst ner väljer du till vilken modul du vill att ditt content ska kopplas till.
  • Klicka på spara.

Alternativ B. Gör så här:

  • Gå till "Modules" (A på bild nedanför).
  • Filtrera fram modulerna som tillhör din kurs med hjälp av filtret ute till vänster. Välj "Add filter" och sedan "Available for..." (B på bild nedanför).
  • Klicka på den modul som du vill koppla till ett content (C på bild nedanför).
  • Ute till höger, under "Settings" väljer du alternativet "Pick content". I listan som dyker upp, välj det content som du vill koppla till modulen.
Skärmavbild