Till dig som är ny student

Välkommen till Medicinska fakulteten! Här har vi samlat allt som du behöver veta för att komma igång med QPS, Quality and Progress System - ett digitalt verktyg som du kommer att använda löpande under din studietid.

Som student använder du QPS som ett verktyg för ditt lärande och i QPS kommer alla dina bedömande aktiviteter att samlas. Olika former av återkoppling sammanställs och visualiseras i QPS för att bidra till din långsiktiga träning och utveckling. Som student ger systemet dig ökade möjligheter att överblicka din återkoppling systematiskt.

Lärande och bedömning

Vi strävar efter att underlätta självstyrt lärande och lärande med många bedömningstillfällen där möjligheter till olika former av återkoppling samlas och visualiseras för att kunna bidra till långsiktig träning och utveckling.

I systemet finns allt samlat på en plats för att du som student ska kunna följa din progression. Som student har du ökade möjligheter att överblicka återkoppling systematiskt från olika former av bedömningar.

QPS används bland annat för

• skriftliga prov
  • formulärbedömningar
  • inlämningsuppgifter
  • uppföljning av resultat och progression
  • analys

Inloggning

Du loggar in med ditt studentkonto som du får när du registreras som student vid fakulteten. Tillgång till kurserna får du i samband med kursstart. Du loggar in i QPS via https://lu.ortrac.com. Klicka på "Sign in".

Om du redan är inloggad i t ex Canvas eller annan universitetsplattform, så kommer du också att vara inloggad i QPS.

Är du inte inloggad möts du av en Microsoft-ruta. Ange här ditt universitetskonto [at] lu [dot] se (universitetskonto[at]lu[dot]se). T ex: ab1234cd [at] lu [dot] se (ab1234cd-s[at]lu[dot]se). Du omdirigeras då till universitetets inloggningsruta där du anger lösenordet till ditt universitetskonto/studentkonto. Obs: användarnamnet är ditt universitetskonto [at] lu [dot] se (universitetskonto[at]lu[dot]se), inte @student.lu.se, eller annan e-postadress.

Du kan läsa mer om inloggning och konton här. Om du behöver hjälp med inloggningen kan du kontakta supporten via servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).

Notiser

Slå på notiser genom att logga in i QPS, klicka på ditt namn i vänsterkolumnen och välj ‘Settings’. Scrolla ner till ‘E-mail notifications’ och ställ in vad som passar dig. Notiserna skickas till den mail som är kopplad till ditt konto, men syns även i QPS under klock-ikonen uppe till höger.