Ett gemensamt system för fakulteten - vad innebär det

Diagram med boxar och pilar riktade in mot mittersta boxen. Skiss.

Under de senaste åren har vi haft flera internationella gäster som presenterat forskning och implementering av denna, som lärare har haft möjlighet att ta ställning till relevansen av.

Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg.
Publiceringsdatum: 2020-0
3-09 | Författare: Teresa Lindstedt

Professor Cees van der Vleuten pratade om Programmatic assessment och behovet av många mättillfällen för att säkerställa kvaliteten av slutbedömningar och examination. Professor Luke Dawson byggde vidare på detta tema och visade hur det påverkade studenters nöjdhet och möjlighet att utvecklas att all feedback fanns samlad. Han visade också värdet av att kommunicera vilka kompetenser ett helt utbildningsprogram baseras på och följa progressionen genom hela utbildningen. Konceptet kring programmatic assessment har senare vidareutvecklats till "Systems of assessments".

Inom vår fakultet identifierades också mervärdet av att enklare kunna samverka mellan programmen. Trots allt har ju utbildningar vid en medicinsk fakultet en hel del gemensamt där det största hindret är att vi är i en stor organisation och inte vet vilka som jobbar inom samma områden. Detta gäller både för att identifiera moment som kan genomföras interprofessionellt (det vill säga där studenter lär om, med och av varandra) och moment som genomförs inom en utbildning men som kan baseras på frågor, filmer, case och annat från ett annat utbildningsprogram. Om den logistiska barriären reduceras kan vi tillsammans skapa mervärde både för studenter och lärare.

Hur möjliggör QPS att uppfylla dessa behov?

Gemensam taggning är en förutsättning. Lärmaterial, inklusive övningsfrågor från de olika utbildningarna, kommer att finnas tillgängliga och sökbara i systemet. Genom att allt är taggat utifrån definierade taxonomier med kursmål och examensmål, eventuella kompetenser, ämne (såsom IDC, ICF, MeSH-klassificerat) och exempelvis kliniska situationer kan man söka och filtrera fram det som är relevant.

Det innebär att vi kan dela resurser och hjälpas åt att göra utbildningarna ännu bättre. Vi kan tillsammans enklare identifiera var förutsättningarna finns för tvärprofessionella och interprofessionella moment. Det innebär också att vi kan hitta nya samarbetspartners och även låna material från varandra. Hur många professioner har till exempel omfattande moment som berör neurologiska sjukdomar, bara som ett exempel? Efter genomgångna utbildningar möts studenterna kring samma patienter – varför inte göra det redan nu om än i teori!

Genom taggning till examensmål och andra longitudinellt meningsbärande taggar kan den enskilde studenten följa sin utveckling och programansvariga kan följa utvecklingen för kohorter. Det innebär också att vi kan göra analyser av hur man i olika utbildningsprogram jobbar med och examinerar mål från examensordningen som återfinns mer eller mindre identiska i flera program.

Examinationsprocessen är, som vi nämnt i en separat post, omfattande. Den omfattar också i själva provgenomförandefasen utmaningar kring logistik – såsom säkerställande att det finns nätverk, utbildade tentamensvakter och distribution av ipads. Genom att använda ett gemensamt system kan vi börja samordna också kring genomförandet – som gemensamma lokaler med gemensamma tentavakter och gemensamma rutiner för genomförande av ett prov. Förutsättningarna finns för att spara pengar vid både prov och omprov utan att förlora kvalitet.