Programöverskridande taggambition pausad – användarvänlighet prioriteras

Taggning i QPS. Skärmdump.

Att tagga på samma sätt i QPS med gemensamma taggar för hela fakulteten blev för svårjobbat. Varje program får nu istället skapa sin egen taggstrategi.

Publiceringsdatum: 2021-05-08 | Författare: Teresa Lindstedt

Taggning av allt innehåll är en av kärnorna i QPS. Att hitta ett system för taggar som är användarvänligt och ändå täcker in ämnestaggar på kursnivå, programnivå och fakultetsnivå har dock visat sig mycket utmanande.

– Olika program har olika behov att märka upp sitt material för att kunna visa att studenterna når de mål vi lovar i utbildningsplaner och andra styrdokument. När vi försökt täcka in alla programs önskemål så blir taggningsträden så stora att systemet blir svårjobbat. Vi kan se detta genom att många väljer ”inte applicerbart” på sådant som faktiskt är applicerbart. Vi vet exempelvis att man jobbar med hållbarhet, men det registreras inte, säger Thomas Hellmark, projektledare för QPS på Lunds universitet.

Thomas Hellmark. Foto.
Thomas Hellmark, projektledare för QPS på Lunds universitet

En identisk tagg-märkning kan betyda olika saker på olika program vilket gör att man inte kan jämföra programmen trots att det finns material som är uppmärkt på samma sätt. Det finns idag också vissa taggar påminner väldigt mycket om varandra men som är olika och då uppstår missförstånd och feltaggning. Och feltaggning gör att vi inte kan hitta material eller resultat.

Nu har ledningen beslutat att släppa ambitionen med fakultetsövergripande taggar och nöja sig med program- och kursnivå. Det innebär att varje program ges möjlighet att själv skapa en strategi för att kunna tagga sina program med färre men mer användbara taggar.

– Detta kommer att förenkla arbetet för våra lärare och öka användbarheten av QPS. Det är nämligen först när vi har taggat allt vi lägger in, som vi får möjlighet att göra de riktigt spännande analyserna, säger Thomas Hellmark.

Exempel på tagning i QPS. Skärmdump.
Exempel på vad taggning ger i QPS.

Det kan ses som ett steg tillbaka för den fakultetsgemensamma tanken men ambitionen är att hitta vägar för att kunna komma tillbaka till den. För analys över programgränser finns det redan sätt att kunna hitta material från alla program, men det är inte lika lätt att hitta som student eller lärare.

– Men frågan är hur många som letar efter material från andra program genom att söka i QPS när hela världens kunskap går att googla. En google-liknande sökfunktion inom QPS skulle kunna bli ett bättre alternativ.