Vaddå examinationsprocess?

Examinationsprocessen. Schematisk illustration av de olika faserna.
Examinationsprocessen.

Examination - ja då tänker man ofta på själva provtillfället. Men, examination innebär en mer omfattande en process än så. Det är i processen som helhet som digitalisering verkligen har en stor uppgift att fylla. För att skapa säkra och smidiga processer betyder digitalisering av faserna före och efter provgenomförande mycket. Här kan QPS verkligen underlätta.

Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg.
Publiceringsdatum: 2020-0
3-09 | Författare: Teresa Lindstedt

Från fakultetsperspektiv har examinationen dessa faser:

1. Blueprinting av hur ett kunskapsprov ska se ut (tex vilka mål ska examineras). Detta gör oftast examinatorn själv. Här definieras också antal frågor och svarsformat. Nu gör du det i QPS. Välj de taggar du vill blueprinta utifrån.
  2. Insamlande av frågor till provet baserat på blueprinten. Här är ofta många lärare involverade och det är både en logistisk utmaning och en kvalitetsutmaning att skapa bra prov på tidseffektiva sätt. I QPS riktar du inbjudan till frågeförfattare med tydliga anvisningar kring vilka delar av blueprint som du önskar frågor. Kanske informeras frågeförfattaren om vilka frågor som behövs genom information om: vilken SOLO-nivå, vilka kursmål och inom en specifik ICD-kod.
  3. Skapande av provet genomförs, baserat på blueprint. Detta gör den ansvarige examinatorn i QPS.
  4. Säkerställa logistiken kring genomförandet inklusive säkerställa kompetensen för genomförande. Har vakter utbildning att starta och avsluta ett digitalt prov? Har studenterna fått prova på formatet i förväg? Nu behöver man inte tänka på utskrifter av proven, men istället planera för iPad - både leverans och upphämtning.
  5. Själva provtillfället. Uppgifter för inloggning och avslutning av prov ges i salen.
  6. Direkt efter att provet är stängt kan preliminära rapporter genereras i QPS. Studenterna har möjlighet att överklaga frågor under en begränsad tid, innan den definitiva rättningen sker (som är anonym som default).
  7. Efterarbetet. Efter genomfört prov ska rättningen genomföras så skyndsamt som möjligt och förstås korrekt. Vid MCQ blir svaren rättade direkt och vid fritext kan svar distribueras direkt till bedömare för snabbare rättning och utan risk att prov kommer på villovägar under distribution av papperskopior. I QPS finns olika psykometriska analyser som bidrar till värdering av frågors kvalitet.
  8. Egentligen finns en slutlig del kvar i examinationsprocessen. Det finns också behov av att betygen kommer in till LADOK på sätt där felregistrering minimeras. Genom att slippa manuell registrering kan vi både göra det säkrare och snabbare. Detta görs för närvarande manuellt.