”Vi ska ta vara på det bästa av de två världarna”

räkneuppgift "1 + 1 =" skrivet i sand. Foto.

Alla studenter ska få Canvas som sin lärplattform. Samtidigt ska det bästa från QPS bakas in i Canvas. Planerad sjösättning av hybriden: om ett år.

Publiceringsdatum: 2021-05-05 | Författare: Teresa Lindstedt

Canvas är en klassisk lärplattform med bra kommunikationsmöjligheter via anslagstavlor och mejlsystem som är utformat så att det är enkelt att hantera gruppindelningar, bilder och filmer. Flera universitetsgemensamma system för digitalt lärande är eller är på väg att bli integrerade i Canvas.

I QPS kan Medicinska fakulteten samla in och analysera stora mängder data i form av bedömningar och observationer. Såväl studenter som lärare kan följa progressionen över en kurs men också över ett helt program.

Ett strategiskt inriktningsbeslut om integrering av de två verktygen har tagits och efter nästa årsskifte ska systemen kunna kommunicera med varandra. Senast vårterminen 2023 ska alla kurser på Medicinska fakulteten ha en Canvassida som ska användas för studentkommunikation och delning av dokument. Sidan kommer att länkas till en systersida i QPS där alla examinationer, bedömningar, observationer och feedback samlas in.

– Detta är ett försök att ta vara på det bästa av de två världarna, enkelheten i att få ut föreläsningsmaterial i Canvas och möjligheten att tagga, titta på måluppfyllelse och göra analyser och andra bedömningar i QPS. Många användare saknar vanliga verktyg från tidigare plattformar och upplever att QPS ibland är rörigt och svårt att använda. Det hoppas vi komma ifrån på detta sätt, säger Thomas Hellmark, projektledare för QPS på Lunds universitet.

Thomas Hellmark. Foto.
Thomas Hellmark, projektledare för QPS på Lunds universitet.

Studenterna kommer alltså att använda Canvas i vardagen och QPS vid examinationer och uppföljning av sin progression mot yrkeskompetens. Canvas-QPS kommer att ersätta Moodle för de utbildningar som fortfarande använder det, men när Moodle ska läggas ner är inte bestämt ännu.

– Lärarna ska inte stressas till något dåligt, arbetet är redan pressat under pandemin. Men det är resurskrävande att ha kvar Moodle, säger Thomas Hellmark.

Canvas är hela universitets gemensamma plattform, fakulteten betalar alltså redan för plattformen i overheadkostnader och fakulteten behöver inte ensam se till att allt fungerar.

Beslutet om att väva samman Canvas och QPS stänger till viss del dörren för visionen om att kunna dela material över kurs- och programgränser i QPS. Det ska nu fungera så här:

Den som gör en sökning i QPS får en lista med resultat som innehåller även material som ligger utanför den kurs man studerar eller arbetar med. Om materialet är publicerat i QPS kan man klicka upp det och ta del av det. Är det publicerat i Canvas kan man bara se att det finns en fil, vad den heter samt vilka kursmål och kompetenser filen är kopplat till, men inte klicka upp filen och ta del av innehållet.

– Eftersom vi kommer att använda QPS till skriftliga kunskapsprov så kommer man teoretiskt kunna dela exempelvis examinationsfrågor. Men det är inte bara tekniska hinder som sätter stopp för bredare delning utan det finns också pedagogiska och juridiska svårigheter i att dela material som vi inte har hittat smidiga vägar runt, säger Thomas Hellmark.