Studenterna: Appen är nice

Studenterna Maja Björsne och Josef Rask. Foto.

De digitala tentorna och appen som samlar utvärderingarna. Det är vad två läkarstudenter uppskattar mest med QPS än så länge.

Publiceringsdatum: 2020-06-26 | Författare: Teresa Lindstedt

Maja Björsne och Josef Rask har nyligen avslutat termin 8 på läkarprogrammet i Malmö. I höstas och vintras använde de QPS i stor utsträckning för att samla in formulärbedömningar och provgenomförande. Tentan som avslutade den terminen var digital och bestod endast av flervalsfrågor. Med hjälp av en bokmärkningsfunktion kunde man återkomma till frågor man ville tänka extra på.

– Det funkar bra och det är smidigt att det rättas automatiskt. En annan fördel med digitala tentor är att man kan få bättre upplösning på bilder. Att göra histologin på papper med pixliga bilder var svårt, säger Josef Rask.

Tentaresultatet kom i form av en liten rapport i ett mejl.

– Det var trevligt, man fick veta hur många procent rätt man hade per del och även i jämförelse med genomsnittsstudenten. Det blev tydligt vad man presenterade bra och mindre bra på. Resultatet kom också ännu lite snabbare än tidigare när papperstentorna rättades optiskt, säger han.

Maja Björsne. Foto.
Maja Björsne.

Maja Björsne uppskattar främst QPS-appen Ortrac Scholar – för att den samlar alla utvärderingar på ett bättre sätt än olika papper kan göra och för tillgängligheten som en app i mobilen för med sig.

Josef Rask håller med.

– Man har den alltid med sig i mobilen och man kan inte slarva bort det som är gjort i den. Det är nice, säger han.

– Jag skulle också gilla att följa min kompetensutveckling genom utvärderingarna men de tre nivåer som testades i Mini-CEX i appen är för få – hälften så många som i pappersversionen. Nästan ingen behöver ”mycket hjälp” och då blir det bara ”lite hjälp” eller ”ingen hjälp” kvar för handledarna att välja på när de ska utvärdera. Det är för få för att man ska kunna följa en utveckling, säger Maja Björsne.

Josef Rask. Foto.
Josef Rask.

Studenterna gick under läsåret en kurs där formulär, quiz och prov fanns i QPS, en pilotverksamhet på läkarutbildningen. Moodle var fortfarande den centrala plattformen för kursinnehållet. På prov erbjöds också direktlänkning i TimeEdit till en del innehåll såsom case. Då blev det tydligt att arbetet med taggning är centralt för att studenterna ska ha nytta av även det material som inte presenteras i grafiken på ingångssidan i QPS, alltså kunna söka med hjälp av systemets filtrering.

– Jag förstår att ambitionen med QPS är att lärare ska kunna dela resurser med varandra enklare och att alla resurser ska vara tillgängliga för studenter att använda när det passar dem. Men om filtrering ska funka på det sättet måste man kunna söka på intuitiva saker, och gärna på många olika alternativ för att hitta samma sak, säger Josef Rask.

I dagsläget är studenterna inte vana att arbeta från de etablerade taxonomierna som finns i QPS (ICD - International Classification of Diseases, ICF-International Classification of Functioning, MeSH- Medical Subject Headings, SDG-Sustainable Development Goals).

Än så länge sker en stor del av undervisningen på läkarprogrammet fortfarande med hjälp av Moodle. Maja Björsne hoppas framöver på en utveckling av användarvänligheten i QPS och på en egen aha-upplevelse.